Debattartikel angående tiggeriet i Timrå kommun. | Sverigedemokraterna i Timrå

Debattartikel angående tiggeriet i Timrå kommun.

Denna debattartikel angående tiggeri är inte publicerad ännu, utan den kommer nästa vecka i ST. Den är formulerad som ett svar till Mirjamsdotter’s ledare ”Självklart är tiggeriet organiserat”, som ni finner här.

Tiggeri ska inte vara ett sätt att försörja sig på i vår kommun.

Med tanke på Mirjamsdotters ledare angående tiggare tycker jag att det kan vara lämpligt med en artikel som även belyser den andra sidan av tiggeriet.

Sverigedemokraterna har under en tid velat förbjuda det organiserade tiggeriet men när regering och riksdag vägrar ta sitt ansvar i frågan så måste vi agera lokalt.

Rapporter från myndigheter och utsagor från personer som tigger visar på att tiggarna ofta lurats eller i värsta fall tvingats till Sverige, Sverigedemokraterna kan inte göra som övriga partier och låta detta fortgå. Ingen i Sverige ska behöva tigga till sitt uppehälle, det har vi socialtjänstlagen som garant för, men övriga medlemsländer inom EU måste ta ansvar för sina medborgare. Sverige är inte hela Europas socialtjänst, något som många main stream journalister tycks tro. Rumänien bör ta hand om rumänerna liksom Sverige ska ta hand om våra svenska medborgare.

Genom att inte agera så har de övriga partierna sett till att tiggeriet har kunnat eskalera och att tiggare nu sitter utanför var och varannan butik, apotek eller annan plats där många människor passerar. Jag har själv observerat att en tiggare här i Timrå har exakt samma bild på samma barn som en tiggare i Östersund och en tiggare i Gävle. Är det troligt att dessa tre individer på olika platser i landet har exakt samma familj, och att just jag skulle råka stöta på just den familjen på tre ställen i landet? Så blåögda kan vi väll ändå inte vara?

Tanken vi har är att försvåra för de som vill utnyttja människor och underlätta för myndigheter att veta hur länge en medborgare från ett annat EU-land befunnit sig i Sverige. I dag får man vistas tre månader i ett annat EU-land utan att söka tillstånd, men om ingen vet när personen kom hit så kan vi inte veta hur länge han eller hon varit här.

Vidare så vill vi bryta trenden med det ökande tiggeriet, genom att försvåra eller förbjuda tiggeri så ökar trycket på de EU-länder som inte tar ansvar för sina medborgare att börja göra det. Tiggeri ska inte vara ett sätt att försörja sig på i dagens Europa, Sverige eller vår kommun. Om vi fortsätter på den av de övriga partierna inslagna vägen att titta åt andra hållet så kommer problemen inte att minska utan tvärt om förvärras och människor kommer fortsätta utnyttjas för ekonomisk vinning.

Slutligen ska vi komma ihåg att varje dag som någon sitter och tigger i stället för att söka arbete eller utbilda sig är en förlorad dag för individen och för samhället.

Marcus Molinder (SD), Gruppledare SD Timrå
Ulf Lindholm (SD), Fullmäktigeledamot SD Timrå